Tuesday, May 7, 2013

Politik Zaman Edan?

Pendedahan demi pendedahan berkenaan salah laku seks oleh pimpinan tertinggi Pakatan Pembangkang kebelakangan ini adalah satu perkembangan tidak sihat di dalam dunia politik negara. Terbaru, satu rakaman video yang dikatakan melibatkan pimpinan tertinggi PAS Dato Mustafa Ali, heboh diperkatakan. Video yang menampilkan aksi seks oleh seseorang yang mirip beliau ini berkualiti tinggi dan jelas menampakkan rupa wajah si pelaku. Ekoran pendedahan ini, Mustafa Ali telah mengeluarkan kenyataan menafikan penglibatan beliau dan serah kepada peguam beliau.

Dalam lipatan sejarah, taktik pendedahan skandal seks dan serangan peribadi ini telah mula dipelopori oleh parti DAP. Pada 11 Disember 1989 Karpal Singh telah mendedahkan di dalam Dewan Rakyat bahawa D.P Vijandran (Pemimpin tinggi MIC ketika itu) terlibat di dalam perlakuan lucah yang mana video rakamannya telah tersebar setelah dicuri dari rumah beliau. Kemudian sekali lagi Karpal Singh membuat serangan peribadi dengan mendedahkan dalam Parlimen bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim terlibat dalam aktiviti seks songsang. Rekod Hansard menunjukkan Karpal Singh telah membuat kenyataan tersebut sebanyak tiga kali di dalam Dewan Rakyat.

Selepas itu di antara pemimpin-pemimpin negara yang pernah tercalit dengan skandal seks adalah Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Chua Soi Lek dan juga Azmin Ali. Hanya Datuk Seri Chua Soi Lek sahaja yang berani mengakui kesilapan beliau dan memohon maaf kepada rakyat. Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Azmin Ali berterusan menafikan bahawa mereka terlibat di dalam rakaman-rakaman video terbabit. Sebaliknya, kewujudan video tersebut telah digunakan sepenuhnya oleh Pakatan Pembangkang untuk mendapatkan laba politik dengan mendendangkan lagu simpati kepada rakyat. Lebih ramai orang memperkatakan tentang video tersebut semakin ramai orang membenci kerajaan.

Oleh itu adalah tidak logik dari segi strategi politik untuk Barisan Nasional atau UMNO mengambil bahagian secara aktif di dalam pendedahan skandal terbaru ini. Ini adalah kerana kecenderungan pihak pembangkang menuding jari kepada pihak UMNO dan Barisan setiap kali timbul isu-isu sebegini. Tidak cukup dengan itu, penyokong-penyokong tegar mereka tanpa usul periksa pantas menempelak UMNO dan Barisan Nasional. Pelbagai jolokan dan momokan dilemparkan tanpa sedikit pun mengkaji tuduhan-tuduhan tersebut. Sejauh mana skandal terbaru ini akan mempengaruhi persepsi rakyat masih lagi tidak dapat dikenalpasti. Sama-samalah kita nantikan.











No comments:

Post a Comment