Monday, May 20, 2013

Tentang Facebook Dan Politik

Facebook telah terbukti menjadi satu wacana yang berbisa sepanjang Pilihan Raya ke 13 baru-baru ini (PRU13). Tetapi saya tidak mahu bicara mengenai politik dan siapa menang atau kalah. Satu aspek yang ingin saya utarakan di sini ialah penggunaan akaun Facebook kita untuk tujuan politik.

Setiap orang yang mempunyai akaun Facebook mempunyai cara tersendiri tentang bagaimana akaun mereka dikendalikan ketika PRU13. Ada yang lantang bersuara berkempen untuk parti pilihan masing-masing dan ada juga yang bersikap berdiam diri. Walaupun saya mempunyai minat di dalam politik, bercakap berkenaannya di Facebook terasa sedikit janggal.


Saya perlu menghormati juga rakan-rakan dan keluarga yang tidak sealiran dengan saya. Apatah lagi banyak perkara di dalam Facebook yang kadang kala boleh menimbulkan perbalahan. Oleh itu kalau saya berasa bersemangat hendak berhujah politik, saya berkunjung ke "Page" atau "Group" yang memang sudah jelas berunsur Politik. Oleh itu, susurmasa Facebook saya tidaklah telampau padat dengan unsur politik.

Fikir sendiri, adakah rakan-rakan anda suka membaca "posting" politik keterlaluan sampaikan setiap kali membuka susurmasa, ada sahaja isu politik? Tidak kira anda BN atau PR, cukup-cukuplah politiknya ya.


P/S: Saya suka layan politik di Twitter!

1 comment:

  1. penghebahan berita yang "bersih' adalah politik segar. Nice karya from you broo.

    ReplyDelete