Wednesday, July 1, 2015

Cara Yang Betul Untuk Memandu (Mengikut Pemandu Malaysia)




1) Memotong dari sebelah kiri
Memotong kenderaan lain dari bahagian kiri sebenarnya adalah suatu kesalahan di Malaysia tetapi pemandu di Malaysia merasakan ini adalah cara yang paling sempurna. Bukan sahaja ia menjimatkan masa, lorong kanan sentiasa penuh dengan kenderaan lain dan menjadikan lorong kiri kurang sesak.

2) (Sentiasa) memandu di lorong memotong
Lorong memotong atau lorong kenderaan laju adalah lorong paling kanan sekali di Malaysia. Secara teknikalnya, semua kenderaan sepatutnya kekal di lorong kiri jalanraya supaya kenderaan yang lebih laju dapat memotong dengan selamat.
Namun begitu, oleh kerana pemandu di Malaysia adalah satu golongan yang istimewa, mereka merasakan bahawa lorong kanan adalah hak peribadi mereka. Apatah lagi mereka memandu pada had kelajuan yang ditetapkan oleh kerajaan persekutuan.
Pemandu sebegini sering kali menyalakan lampu tin ggi mereka sekiranya kenderaan di hadapan tidak memberi laluan kepada mereka. Keadaan seperti ini seringkali berlaku dan jalan pintas yang diambil adalah memotong di sebelah kiri.

3) Jangan Pedulikan Pemandu Lain
Di dalam kesesakan lalulintas, pemandu harus menjaga kepentingan diri sendiri berbanding pemandu lain. Ini adalah cara orang Malaysia. Jangan harapkan pemndu lain akan memberi lalulan kepada kita malahan bersedia untuk berentap di dalam kesesakan lalulintas kerana pemandu lain akan cuba untuk memintas kita walaupun dalam keadaan sebegini.

4) “Signal” adalah Segalanya
Apabila anda ingin memotong di jalanraya, pastikan anda menggunakan lampu isyarat kenderaan anda. Tidak kira jika anda memasangnya sesaat sebelum anda memotong. “Signal” adalah segalanya di sini. Apabila pemandu lain cuba untuk memarahi anda, hanya beri jawapan yang mudah menggunakan kata-kata magis ini “aku bagi signal tadi!” dan segalanya akan selesai.Tetapi sekiranya anda terlupa untuk memasang isyarat tersebut, tunjukkanlah riak wajah paling garang yang anda mampu lakukan. Lebih garang dan ganas wajah anda, lebih tinggi peluang anda untuk lepas dari masalah ini.

5) Kotak Kuning hanyalah Perhiasan
Kotak Kuning di persimpangan jalan diwujudkan bagi membantu ketika kesesakan lalu lintas di kawasan tersebut. Dari sehi undang-undang anda tidak boleh berada id atas kotak kuning tersebut dan harus menunggu sehingga jalan di hadapan anda kosong sebelum anda maju ke hadapan. Namun rancangan ini sia-sia kerana pemandu di Malaysia tidak akan sesekali menjatuhkan maruah mereka dengan memberi jalan kepada orang lain, walaupun seinci sekalipun. Maruah adalah segala-galanya buat seorang pemandu di Malaysia.

6) Belajar cara untuk “Cilok”
Cilok adalah satu kemahiran penting yang perlu ada pada semua pemandu di Malaysia. Cilok bermaksud memandu dengan dan memotong di sebelah kanan dan kiri jalanraya seperti sebuah kereta lumba F1. Kemahiran ini amat penting lebih-lebih lagi sekiranya anda sudah lambat dan perlu segera tiba di destinasi yang ditujui. Pemandu lain tidak akan memberi jalan pada anda kerana mereka selesa memandu mengikut formasi yang tersendiri.

7) Memandu secara berkelompok
Anda mungkin tridak menyedari perkara ini tetapi pemandu di Malaysia gemar memandu secara berkelompok di lebuhraya. Pemanduan berkelompok ini akan kelihatan sangat kemas sekiranya dilihat dari dalam sebuah helikopter atau pun pesawat ringan. Malahan, pemandu berpengalaman mampu membuat bentuk-bentuk yang mereka gemari di jalanraya seperti bentuk “V” dan sebagainya. Kreatif! Bukan sahaja itu, teknik pemanduan ini akan memastikan pemandu lain tidak dapat memotong anda dan memberi kepuasan kepada anda.

8) Berhenti kenderaan anda serta merta apabila anda terlibat dalam kemalangan
Anda wajib memberhentikan kenderaan anda serta merta apabila terlibat dengan kemalangan kecil. Tidak kiralah sekiranya anda berada di lorong memotong, di selekoh merbahaya atau di atas jambatan yang sempit. Anda harus segera turun dan periksa kerosakan pada kenderaan anda. 
Jangan pedulikan kenderaan lain kerana mereka akan mengelak dari anda di jalan. Anda juga disaran agar membawa bersama alat pengunci steering. Sekiranya anda tidak memilikinya, dapatkan satu. Lebih besar, lebih bagus.

Alat pengunci steering ini boleh digunakan untuk menyerang dan sebagai alat untuk menahan dari serangan pihak lawan. Alat tersebut juga boleh digunakan untuk memecahkan cermin kereta kenderaan yang melanggar kereta anda.
Namun begitu pastikan bahawa kenderaan yang melanggar anda tidak dilengkapi dengan kamera “dashcam”. Ini akan mendatangkan malu yang amat besar sekiranya video anda dirakam dan menjadi viral di lama media sosial. Anda juga boleh meminta pertolongan penumpang kenderaan anda untuk merakamkan aksi hebat anda.

9) Berhenti apabila anda nampak sebarang kemalangan
Sikap prihatin rakyat Malaysia sangat terkenal di peringkat antarabangsa. Oleh itu, seringkali dapat kita saksikan di jalanraya apabila berlaku sebarang kemalangan, ramai pemandu yang akan berhenti untuk melihat kemalangan tersebut. Ada yang mengambil gambar tempat kejadian dan ada juga yang cuba mendapatkan butiran peribadi mangsa agar dapat digunakan ketika menikam nombor di pusat nombor ekor. Ilham untuk menikam nombor datang dari pelbagai sumber bergantung kepada keadaan kemalangan tersebut.

10) Lorong Kecemasan Adalah Lorong Tambahan
Sekiranya jalanraya penuh sesak denga kendaeraan, anda dibenarkan untuk menggunakan lorong kecemasan. (Untuk pengetahuan anda, lorong kecemasa adalah lorong paling kiri sekali di mana disedaikan buat pemandu yang mengalami kecemasan khususnya kerosakan padan kenderaan mereka. Tetapi sekiranya anda sudah lambat, ini juga boleh dikategorikan sebagai situasi cemas. Definasi kecemasan adalah sangat luas dan terpulang pada interpretasi anda sendiri). Menggunakan lorong kecemasan adalah hak anda sebagai penguna jalanraya dan sebagai pembayar cukai jalan.





No comments:

Post a Comment